Dodentocht en Garmin Tracking

Hoewel ik nog geeneens zeker ben dat ik ver zal raken, is er iets wat me al een tijd bezig houdt in voorbereiding van de 100km dodentocht: houdt mijn Garmin Fenix 5 het 24 uur vol in GPS mode?

Volgens Garmin zou dat wel het geval zijn, maar dat is wellicht enkel in de meest ideale omstandigheden. Een aantal hardloopsessies per week met GPS & GLONASS is geen enkel probleem, maar voor zo’n lange activiteit als de dodentocht (of eender welke andere activiteit die al ver boven de 50km gaat) lijkt het verdict toch dat de Garmin Fenix 5 het geen volledige 24u (of minder) zal volhouden in GPS mode. En dat is natuurlijk jammer want je wil toch zoveel mogelijk data bijeensprokkelen van zo’n tocht. Al is het maar om er op Strava mee uit te pakken (laat ons eerlijk zijn).

De Garmin Fenix 5 heeft natuurlijk wel een UltraTrac mode waarmee men volgens de specificaties gedurende 75u een activiteit kan registreren. Uiteraard heb ik niet nagelaten de nauwkeurigheid daarvan eens te testen en die is toch eerder bedroevend.

Logisch gevolg is dat je dan begint te googlen om te kijken wat de community daarover te zeggen heeft en ook daar is het kommer en kwel voor lange afstandsregistraties met behulp van UltraTrac. Er wordt al vaak gesproken over een verschil in geregistreerde afstand tot 40%. Dan is je data toch echt waardeloos.

Helaas heb ik zelf nog niet kunnen testen wat de maximale autonomie is van een activiteit met GPS, ook niet als je alle andere zaken uitschakelt (zoals Bluetooth verbinding, notificaties, backlight, enz.). De dodentocht zal dus voor mij de echte test worden aangaande autonomie. Maar één ding is zeker: waar ik eerst nog dacht te gaan voor de UltraTrac setting bij de wandelactiviteit, ga ik nu sowieso toch voor de GPS mode, maar met maximale uitschakeling van alle andere overbodige features. Lees hier hoe je de batterij van je Fenix 5 ten volle kan benutten. Hou er ook rekening mee dat de firmware van je toestel van invloed kan zijn op het batterijverbruik. Sommige versies rapporteren een hoge batterijbelasting, dus dan kan het nuttig zijn om een rollback te doen, of zéker te zijn dat je een recentere versie hebt geïnstalleerd.

In principe zou je nog een Powerbank kunnen meenemen en je toestel tijdens een rustpauze bijladen. Praktisch is wat anders. Maar als je voor deze optie gaat, kan je zeker gebruik maken van de hervat later / resume later optie.

Voor mezelf heb ik nog een backupplan voorzien. Mijn vorige activity tracker, de Garmin Vivosmart HR+, heeft ook GPS-tracking. Deze ga ik inschakelen als mijn Fenix 5 het dreigt te begeven. Hiermee zou ik in principe nog een 5 à 8u GPS tracking kunnen registreren.

Garmin laat sinds enige tijd toe om verschillende trackers te combineren en geeft prioriteit aan het meest geavanceerde systeem. Dat staat bekend onder de naam Garmin TrueUp Multi-Device.

Garmin VivoSmart HR+ TrueUp

Achteraf, indien mijn deelname succesvol blijkt te zijn, kunnen beide registraties eventueel aan elkaar geplakt worden en als één activity opgeladen naar Strava. Er zijn tools voorhanden om die data te mergen. Maar daarover zal ik weten te schrijven indien ik de finish haal…

Wie met hetzelfde probleem kampt, en geen andere tracker op overschot heeft, kan misschien bij de laatste 15% batterij, toch nog overschakelen naar UltraTrac. Je zou de activiteit kunnen starten met GPS en aan het einde de setting veranderen naar UltraTrac. Dat doe je door de menu-toets ingedrukt te houden tot de settings verschijnen en daar vervolgens bij GPS te kiezen voor UltraTrac.

Nuttige links


Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *